Amaran - het nieuwe zeilen

De Amaran wordt gesponsord door de Praktijk voor Psychomedische hulp. Met je geest je ziekte te lijf. Nieuwe technieken, nieuwe hulp: www.psycho-oncologie.nl.

De amaran is een multihull, op drie drijvers, maar ánders dan een trimaran. De drijvers staan niet naast elkaar, maar ver uit elkaar, zoals de schaatsen onder een ijzeiler. Piet Viegers is de nederlandse uitvinder van de amaran: hij wilde een prauw maken, met een grote romp en een kleine zij-romp. Toen, en dat was de briljante stap, bedacht hij dat je van de hoofdromp ook het middenstuk kon weglaten, zodat je alleen voor en achter een kleine drijver over hield, plus de derde bijdrijver. Piet Viegers experimenteerd met alle mogelijkheden: twee achter elkaar en de derde opzij, twee drijvers voor en een achter, en twee achter en een voor, zoals bij een ijzeiler.

Toen produceerde hij tien amarans, stond met drie op de HIswa, vekocht er negen en ging failliet.
Grootste probleem was dat de drijvers soms met hun neus onder water doken en dan afbraken. Het frame van drie buizen bood geen mogelijkheid om het duiken te begrenzen. Met een nieuwe configuratie wordt nu geprobeerd dit probleem op te lossen. Een bamboe-epoxy frame, dat aan de uiteinden van de drie delen een verticale staander heeft. Aan deze staander zit een veer die het duiken kan afremmen. De nieuwe amaran vaart als een pacifische prauw: twee drijvers aan lij vormen de lengte as, de derde drijver aan loef is voor de stabiliteit. Bij overstag gaan, draaien de drijvers 60 graden. De derde drijver, die eerst zijdrijver was, komt  nu in lijn achter de voorste en vormt nu de lengte as. De drijver die eerst de achterste was, wordt nu de zijdrijver, aan de nieuwe loefzijde.